Tuesday, March 25, 2008

piliHAN iKLAn

IKLAN PERKHIDMATAN


Iklan ini menerangkan tentang ikalan perhidmatan yang disediakan oleh syarikat penerbangan Air Asia. Dalam konteks ini, Air Asia adalah merupakan salah satu syarikat penerbangan yang menyediakan tiket atau perkhidmtan yang paling murah. Penerbangan tambang murah ialah satu konsep yang agak baru dalam perkhidmatan kapal terbang. Tujuan utama ialah kos tambang yang murah. Satu ketika dahulu kapal terbang dianggap sebagai gaya hidup mewah dan tentunya golongan elit sahaja yang mampu menaikinya, kini semua orang boleh merasanya. Dan, kini dapat dinikmati oleh semua lapisan masyarakat. Oleh itu, khalayak sasaran yang difokuskan adalah ciri demografi dari segi pendapatan. Hal ini kerana, masyarakat mampu untuk menikmati pernerbangan walaupun berpendapatan rendah di mana perkhidmatan pernerbangan yang disediakan adalah murah berbanding dengan syarikat penerbangan yang lain. Bahawa kita ketahui, Air Asia menggunakan tredmark "Now Everyone Can Fly". Selain itu, syarikat penerbangan ini turut menyasarkan kolompok keluarga untuk meninkmati perkhidmatan yang disediakan ini. Bahawa kita maklum, sesetengah keluarga lebih suka menggunakan pekhidmatan kapal terbang sebagai pengkutan mereka untuk pergi bercuti dalam dan luar negara.

PRODUK

Iklan ini menerangkan tentang iklan produk Safi Balqis, yang sememangnya digemari oleh kaum wanita pada hari ini. SAFI BALQIS UV White Q10 Plus E, adalah rangkaian Sistem Produk Penjagaan Kulit yang selamat dan suci serta lembut pada muka dan badan. Ianya kini diperbaharui dengan 3 langkah formulasi inovatif, yang akan memberi kesan untuk Mencerah (dengan Ekstrak Likuoris dan Vitamin C), Melindungi (dengan Kompleks UV dan SPF 15) dan Menganjalkan (dengan Kompleks Co-enzim Q10 dan Vitamin E) kulit dalam masa 4 – 6 minggu.Dalam iklan yang disiarkan di atas tiga remaja menjadi model hiasan yang menggunakan Safi Balqis. Dalam periklanan ini, khalayak sasaran yang ingin disasarkan oleh syarikat pengeluar adalah ciri demografi iaitu dari segi umur (15 tahun hingga 23 tahun dan 24 tahun hingga 40 tahun). Dalam konteks ini, produk ini lebih tertumpu pada golongan remaja dan golongan dewasa di mana pada umur ini golongan ini terlalu menjaga kecantikan kulit untuk melihat lebih menarik dan cantik. Dengan ini juga, produk ini lebih berfokus kepada ciri psychographic iaitu gaya hidup dalam kehidupan masyarakat dan bahawa kita tahu, kecantikan dan kejelitaan rupa paras merupakan salah satu gaya hidup kaum wanita untuk melihat lebih menarik, cantik dan menawan pada pandangan masyarakat sekeliling.

POINT OF VIEW




Iklan di atas telah dirakam oleh saya sendiri di mana iklan merupakan iklan advokasi yang lebih berfokus kepada tangjungjawab sosial. Iklan ini telah diterbitkan oleh JKR di mana menceritakan tentang keselamtan jalan raya. Dalam konteks ini dua kanak-kanak melakonkan aksi memotong barisan semasa bermain bersama-sama dengan kawannya dan salah seorangnya telah memarahi dua orang kawannya ini kerana memotong barisan kawan-kawannya yang sedang bermain. Maksud yang hendak disampaikan adalah kanak-kanak sekarang juga tahu undang-undang jalan raya di mana tidak boleh memotong barisan ketika memandu. Dengan ini, iklan ini sedikit sebanyak menyedarkan para pemendu yang ingin pulang ke kampung untuk menyambut Tahun Baru Cina bersama keluarga. Oleh itu, pemamdu-pemandu kenderaan perlulah memandu mengikut peraturan undang-undang yang telah ditetapkan oleh kerajaan supaya dapat mengelakkan kesesakan lalu lintas dan kemalangan ngeri berlaku.

No comments: